Klient
Ingenieursbureau Stendess N.V.
Kraj
Strasbourgu
Program
SCIA Engineer

MOST NAD RZEKĄ REN – STRASBOURG, FRANCJA/KEHL, NIEMCY

Będąca w użytku od 1878 r. linia tramwajowa w Strasbourgu została niedawno powiększona o segment transgraniczny łączący Strasbourg z Kehl. Dwupokładowy most o szerokiej rozpiętości nad rzeką Ren łączy Francję z Niemcami. Jest nieodzowną i przykuwającą oko częścią rozbudowy „Est de la Ligne D du Tramway”, które zawierają tory tramwajowe i wydzielone obszary dla rowerzystów i pieszych.

Most posiada strefę tramwajową po jednej stronie łuku oraz strefę dla rowerzystów i pieszych po drugiej. Całość konstrukcji sięga 290 metrów długości.

Składa się z dwóch przęseł po 145 metrów. Pokład stalowy jest szeroki na 15 metrów i waży 1450 ton. Łuki mają 21 metrów wysokości. Pokłady zostały dostarczone na plac budowy statkiem. Oba przęsła zostały wykonane na placu budowy, następnie przetransportowano je pontonami na ich ostateczne miejsce.

Z inżynierskiego punktu widzenia, główne wyzwania jakie podejmował projekt to::

  • Wpływ pokładu mostowego na całościowe zachowanie mostu,
  • Stateczność łuków bez połączenia pośredniego,
  • Dynamiczna odpowiedź mostu na ruch drogowy, tramwajowy i wiatr.

„Oprogramowanie doskonale radzi sobie z obliczeniami skomplikowanych konstrukcji stalowych, jako że zapewnia możliwość elastycznego użytkowania i łączenia wyników.”

Ingenieursbureau Stendess N.V.

ELASTYCZNE PROJEKTOWANIE ZŁOŻONYCH KONSTRUKCJI Z SCIA ENGINEER

Możliwość wprowadzania I stosowania wlasnych przekrojów była wielką zaletą do oceny wpływu pokładu na globalną odpowiedź konstrukcji. Analiza stateczności, w tym postaci wyboczeniowych, zostały wykorzystane przy analizie II rzędu dla łuków. Analiza dynamiczna pomogła ustalić odpowiedź całego mostu w stanie użytkowalności czyli odpowiedź na oddziaływanie ruchem drogowym, tramwajowym i wiatrem.

SCIA Engineer była użyta przy wymiarowaniu całego mostu pod obciążeniem ruchem drogowym jak również przy wznoszeniu konstrukcji.

„Ten most łączący Francję i Niemcy został wybrany przez jury z powodu specjalnego podejścia przyjętego dla konstrukcji stalowej o szerokiej rozpiętości z dwoma pokładami podwieszonymi na  podwójnych łukach i całkowitą rozpiętością wynoszącą 290 metrów. Fakt, że nie ma żadnego poprzecznego usztywnienia znaczy, że uwagę skupiono na stateczności i wpływie dynamicznym ruchu i wiatru podczas projektowania mostu. Wymagało to zastosowania analizy drugiego rzędu i wzięcie pod uwagę wyboczenia. Elemeny mostu przetransportowano statkiem na plac budowy, zamontowano i umieszczone na łożyskach.”

Cytat Jury

Most nad Rzeką Ren  opracowany dla Ingenieursbureau Stendes został zwycięzcą nagrody Użytkowników SCIA 2017 w kategorii Inżynieria Lądowa.